Afholdt arrangement - udflugt 2018

Udflugten 16. juni 2018 gik til Skjern Enge, vi var 39 veloplagte deltagere med på turen.

Opsamlingen startede i Kjeldbjerg – alle var mødt op og vi kørte mod Stoholm. Heldigvis er vi lokalkendte for det lød hurtigt: ”Hvilken vej kører du til Stoholm?”, Chaufføren havde tænkt sig via Iglsø, men kunne bussen nu gå under broen? Nej, vi manglede 30 cm og kørte så ad Jordemodervej, fik samlet op i Stoholm og i Sjørup, og turen gik nu sydpå.

Velkomsten i bussen blev lidt kort – mikrofonen virkede ikke, så der blev talt så højt som muligt og af sted det gik gennem det danske sommerland: marker, der manglede vand – kartoffelmarker med hvide blomster og kreaturer på græs. Kursen blev sat mod Lønborg Kirke ved Tarm, hvor vi dels skulle have formiddagskaffe og dels mødes med vores guide til turen rundt i Skjern Enge.

Formiddagskaffen og rundstykkerne blev nydt, en lille én til halsen blev det også til og vejret var fint, så der blev også kigget på den storslåede udsigt ud over Skjern Enge – chaufføren baksede med mikrofonen, den skulle jo gerne virke til guiden.

Den guidede tur måtte dog starte uden mikrofon, så vores meget vidende guide klarede i fin stil at stå midt i bussen og tale højt – historier om landskabet omkring Lønborg Kirke, om den Kongsgård, der havde ligget der – og som desværre var totalt fjernet.  Nedbrændt under Grevens Fejde og igen under Svenskekrigene.

Vi kørte nu videre på vores to timers tur gennem Skjern Enge – den første del af turen desværre uden mikrofon – så med en del udfordringer og guiden – og desværre gik vi nok glip af en del detaljer. (Næste gang vi lejer bus, bliver der stillet krav om, at alt virker – det kneb også lidt med temperaturen i bussen undervejs).  Vi gjorde stop på turen, vi så en del svaner og mange andre fugle – lærker højt til himmels,  andre kendte og mindre kendte fugle – desværre var det nu blevet gråvejr og småregn, så fuglene søgte ly.

Engene afgræsses af kreaturer, blandt andet så vi en del Galloway kvæg med deres karakteristiske ”hvide mavebælter”.

Vi gjorde stop ved Pumpestation Nord, hvor vi var ude at se lidt på omgivelserne – bl.a. ligger der ved åen og langt fra ”alfarvej” et hus, som museet har købt og er ved at restaurere. Pumpestationen fungerer også som udsigtsplatform – nogle af deltagerne var oppe at nyde udsigten og se kort og plancher, der er udstillet på Pumpestation Nord. På dette sted (og flere andre steder) kan man passere åen med Trækfærge – den var flittigt brugt af cyklister på denne dag.

Efter to timers rundtur i Skjern Enge returnerede vi til Lønborg Kirke, hvor guiden forlod os efter en superb rundvisning - det er dejligt. Når man kan mærke, at guiden simpelthen er et med jobbet.

Nu var vi mætte af indryk – og satte kursen mod Nr. Bork Kro, hvor middagen ventede: Karbonader, NYE kartofler og grønærter – og til dessert en hjemmelavet is. Maden blev nydt og snakken gik bordene rundt. Vi entrede bussen igen, og så kørte vi nordpå via den 40 km lange Holmsland Klit, passerede Hvide Sande og slog lige et smut forbi sandskulpturerne i Søndervig, som vi fik et fint kig til fra bussen. Turen gik videre nordpå – vi skulle finde et sted til eftermiddagskaffen – og det blev på chaufførens forslag Vedersø kirke. Der var lidt regn i luften, så kaffen blev serveret i bussen, der var tid til et lille besøg i kirken eller på museet. Guiden på museet tændte lyset i kirken – det var fin service!

Chaufføren fik lov at bestemme ruten hjem, så vi sluttede dagen i bygevejr – pudsigt nok lød det i bussen: ”Bare det nu også regner hos os!” – med en flot tur hjem over Lemvig, videre til Struer og rundt om (bag om) Kilen – det var dog en pragtfuld natur.

Vi var hjemme ca. kl. 18 – efter en oplevelsesrig dag!

Lønborg Kirke - første stop på udflugten

Æ Fjandboarkiv

Dynamic-it leverandør af webshop
cookie ikon

Vi bruger cookies, ved at du klikker dig videre til næste side, acceptere du hjemmesidens brug af cookies.
Du kan også acceptere cookies ved at klikke her